
La ciutat dels
solitaris narra la història dels Perera, una nissaga que inicia el besavi August
Perera, amb la construcció d’una segona residència al barri d’Horta, als anys
30 i que arriba fins a 2010, quan el besnet Pere Perera torna al barri per
recuperar-se de l’amnèsia que li ha produït un accident i s’instal·la en un
dels apartaments de LaNau92, construïts on abans hi havia la torre familiar. Durant un mes, el jove es dedicarà a fer una recerca de qui és i es trobarà, amb més d'una sorpresa que no s'esperava.
Un
paradís ben documentat
Com
a mestre de cerimònies va actuar Desideri Díez, escriptor i cronista hortenc, que
apassionat de mena es remuntà als escrits dels monjos del monestir dels
Jerònims de la Vall d’Hebron, va detallar l’estada de mossèn Cinto Verdaguer i la
visita que li van fer Benito Pérez Galdós i Narcís Oller, va enumerar tot el
repertori de literats i homes il·lustres que havien tingut relació amb Horta,
des del baró de Malda a Rubén Darío, Rovira i Virgili, Salvat Papasseit, Màrius
Serra passant pel fundador dels salesians sant Joan Bosco, el rei Alfons XIII i
Manuel Valls, el primer ministre francès fins a 2016. I crec que jo em descuido
noms, no pas Desideri Díez, que consti! Quin era l’objectiu d’aquest exhaustiu inventari?
Demostrar al públic assistent que Horta era un paradís, cosa que aquells que hi
hem tingut la sort de néixer i de créixer ja sabem. Però aquell paradís, tan
ben documentat, s’ha anat perdent per culpa de l’especulació urbanística. Horta
era plena de masies i de torres que constituïen un patrimoni arquitectònic
important i no es va fer prou per conservar-lo. És en aquella Horta rural, de
tan sols cinc-mil habitants, que August Perera va construir el paradís per a la
seva família, però l’edèn, encara que tingui casa, jardí, piscina i fortuna, és
un miratge. Això li va quedar clar al públic perquè, sense voler fer spoilers,
el “Desi” ja va deixar ben clar que les relacions dels Perera són tan
apassionants com complicades.
Dues
obres cabdals
![]() |
Oriol Izquierdo i Isidre Grau |
L’escriptor
Oriol Izquierdo, que també viu a Horta, es va referir prèviament a dues obres
importants en la bibliografia d’Isidre Grau. El llibre de memòries Primer
paisatge, centrat en la Cerdanyola de la infantesa de l’autor, que parla
més aviat de la memòria col·lectiva, de la de tota una generació, i Els colors
de l’aigua, la novel·la amb què va guanyar el Premi Sant Jordi l’any 1985 i
que enceta tot un cicle literari dedicat a la família Benavent. En Els colors
de l’aigua es retrata els pas del món rural a la industrialització a Vinyes
de Savall, un espai imaginari que podem identificar amb Cerdanyola. D’aquestes
històries prèvies, sorgeix, segons Izquierdo, la llavor que fructificarà a La
ciutat dels solitaris, on la memòria col·lectiva —no tan sols la del jove
amnèsic Pere Perera— i la transformació urbanística del barri i de la ciutat de
Barcelona són els temes més importants. A través de les peripècies vitals de la
família, assistim a temps de canvis importants en la nostra societat, des de la
mort de Franco, la Transició, les Olimpíades, la crisi, el desencant del jovent
i de tots aquells que, per culpa de la crisi, han quedat marginats. Tot ho
resumeix una pregunta que formula Maurici Perera i que queda sense resposta: “Nosaltres,
que lluitàvem per un món millor, en què ens hem equivocat?”.
Sobre
la construcció de la novel·la
![]() |
Isidre Grau |
Val
a dir que a l’autor li va restar poc temps per parlar àmpliament de la novel·la
que presentava, en canvi sí que va esmentar la descoberta del barri, on ja
havia situat la novel·la anterior Els amants volàtils, d’on recupera el
personatge de l’escriptor Maurici Perera. Va explicar el procés de construcció
de la història a partir d’una imatge que li va venir al cap de sobte: la d’un
noi que va en cotxe; el xofer, un home més gran, el deixa en un edifici d’apartaments
individuals on s’hi haurà d’estar un temps. I aquest és l’edifici on vivia en
Maurici. I de sobte ja té una relació familiar sorgida del no-res. En Maurici i
en Pere són oncle i nebot. I ha de buscar el motiu de l’estada a l’apartament:
en Pere ha perdut la memòria. Com? A causa d’un accident que l’ha deixat a ell
en coma i ha provocat la mort dels pares. Per què l’envien precisament a l’edifici
LaNau92? Perquè allà abans hi havia la torre familiar, vil·la Caterina, perquè
allà hi va tenir lloc un fet important el dia del seu catorzè aniversari i si
aconsegueix connectar el present amb aquell punt del passat tal vegada tot
torni a fer-se-li clar com l’aigua. I així, de mica en mica, Isidre Grau va anar
donant vida a la història, que va estructurar en tres parts ben diferenciades.
Si
la memòria no em falla, l’autor va citar sis anys de feina, amb moments de
dubte i altres de satisfacció per trobar solucions als conflictes que se li anaven
plantejant per encaixar-ho tot. I és que potser sí —va admetre— que la manera
més adient d’explicar allò que vol transmetre sigui a través d’una nissaga
familiar, amb personatges força diferents els uns dels altres. I això ja és
collita pròpia: en aquesta novel·la hi ha Pereres que tenen poc pes i, per
contra, hi ha uns secundaris gens emparentats amb ells que tenen un pes
específic important. Només en citaré un: Fidel Parra, l’home que coneix tota la
història del barri, fins i tot els secrets més íntims dels seus habitants.
Abans d’acabar, Isidre Grau va plantejar un repte al públic lector. A la
novel·la —diu— hi ha una picada d’ullet a La ciutat dels prodigis. I va
deixar tothom amb ganes de més, però ja se sap que els horaris són per a
complir-los i la biblioteca havia de tancar portes. Surant a l’aire va quedar
la proposta d’un club de lectura per acabar de desentranyar les obscures
relacions familiars dels Perera i situar en el mapa vil·la Caterina, la torre
racionalista que mai no va existir en realitat.
Sovint et trobes amb una crítica sobre una obra d'art que esdevé una altra obra d'art. Altres vegades, la crítica literària et pot avorrir fins a l'infinit: hi ha autors que s' apropen a una obra i la reescriuen, la reinterpreten la refan. És aquesta segona crítica aquella que resulta molt avorrida. Si algú em parla de Vinyoli...Vull llegir Vinyoli, ara mateix! I tant me fa que el poeta pensi en el per què de l'univers, si jo vull sentir mots divins, que li han eixit del món dels misteris.
ResponEliminaEl cas d’ aquesta presentació és del primer grup, indiscutiblement. I té d’ especial un aspecte, el fil que t'introdueix endins de l'obra de l'Isidre Grau, suaument.
Gràcies per aquest comentari, Assumpció. Estic convençuda que la novel·la t'agradarà moltíssim.
ResponEliminaMolt interessant. Com a hortenc a l'exili (si es pot dir això) i amic i antic col.laborador del mestre Desideri Díez, que em.va despertar amb els seus llibres i el seu entusiasme,l'interés pel meu propi barri (tot i que no m'agrada la paraula), llegirem amb fruïció la novel·la.
ResponElimina