En vigílies de Sant Jordi, no puc resistir la temptació
de recomanar llibres, petits tresors que, per la seva singularitat i la seva
qualitat, m’agradaria compartir amb vosaltres, sobretot perquè tinc l’immens
plaer de conèixer les autores i perquè em sento molt propera a la seva manera
d’entendre i de fer literatura.
Així, doncs, us parlaré de Bavastells, un
recull de cinquanta relats molt breus, signat per Marta Pérez i Sierra, il·lustrat per Pitu Álvarez i publicat per Walrus. El
títol fa referència a ninots d’aparença humana, fets de fusta policromada que
utilitzaven els joglars moros. D’aquests ninots, avui en diem titelles o
putxinel·lis. L’autora es va inspirar en els ninots creats per Teresa Travieso,
del Taller de Marionetas Travi, un lloc on s’hi respira màgia. En el centenar
de pàgines d’aquest recull, hi viuen personatges entranyables amb històries
força peculiars. Riureu amb la iaia Traila o el pallasso Troncho, us
emocionareu amb Mímbria, una cantatriu que «duu cosides, als doblecs de la
pell, totes les històries del món», amb el rondallaire Pepón o amb la senyora
Poch i el senyor Poquet. Hi ha moments en què les històries ens transporten a
la infantesa. D’altres, en canvi, ens submergeixen en una realitat crua de la
qual voldríem escapar. I tothora, l’autora sap atiar la imaginació del lector i
arribar-li al cor.
A Dones de vidre, el primer
recull de contes que publica Montserrat Medalla en solitari, agrupades en torn
a «la vida» i a «la mort», hi trobem dotze històries, unes de molt breus,
altres amb el tempo i la textura que
caracteritza la novel·la, algunes ens transporten al passat i d’altres
transcorren en ple segle xxi, i
tenen una característica comuna: les protagonistes són dones de totes les
edats, dones vulnerables i alhora sofertes, transparents o translúcides segons
s’escaigui, sovint corren el perill d’esmicolar-se, com el vidre, però es
tracta d’un miratge, perquè sempre hi ha un bon motiu per aferrar-se a la vida,
per resistir, per estimar, per harmonitzar l’ahir i el demà. Per fora, doncs,
ens poden semblar de vidre, però a dins hi tenen desig, passió, voluntat de
viure i de transformar l’existència. A partir d’unes situacions quotidianes i
mitjançant uns diàlegs molt fluïts, l’autora explora l’ànima femenina i té
l’habilitat de fer que el lector s’identifiqui ben aviat amb un seguit de dones
que ens enamoraran des de la primera pàgina.
Breu també
és el poemari Dona i ocell, publicat per l’Editorial Denes a la
col·lecció de poesia Edicions de la Guerra. Amb aquesta obra d’excepcional
delicadesa, Empar Sáez ha guanyat el XXXI Premi Ciutat d’Alcoi. Repartits en
dos apartats que porten per títol «Estances d’aire» i «Èxodes», hi trobareu
cinquanta poemes on els protagonistes són el pas del temps, la memòria, el
somni, la paraula, el llenguatge silent del cel, del mar, de la terra, la
saviesa perpètua de la natura reflectida a les pedres, els arbres, les flors,
els ocells, la pluja... La llum, sigui de l’alba o del capvespre, hi és sempre
present, encara que sovint de manera imperceptible, com si no volgués robar-li
a l’aire el paper principal. L’aire se’ns mostra com la imatge de la
lleugeresa, de l’espai on l’esperit somia, s’enlaira, vagareja lentament, lluny
de la terra que ens arrela, de la pols que ens acotxa, del camí que ens mena
cap a la fi. I també se’ns ofereix com la imatge de l’absència, del deixar-se
anar cap a l’infinit sense recances. A més de la riquesa de les imatges, hi ha
una musicalitat que recorre els poemes, una melodia suau que afavoreix la
sensació constant d’ingravidesa. En resum, un poemari per llegir i rellegir.
Estimada Mercè, no sé per què, ahir Blogger em va fer la pirula més vil. No vaig tenir accés a fer cap comentari a cap blog!
ResponEliminaMoltes, moltes gràcies per les teves paraules cap al meu llibre!
Ens veiem demà, a la paradeta de l'ARC. Una abraçada!
Mercè, fas venir ganes de llegir-los. Un ja el tinc, a veure si aquest Sant Jordi cauen els altres.
ResponElimina